2013

Omzet

Omzet onder druk, maar cross channel en online groeien stevig
De consumentenomzet (inclusief franchise en BTW) bedroeg in 2013 € 976,4 mln (2012: € 1.056,7 mln). Van de totale omzet werd 52,7 % gerealiseerd in Nederland, 20,3 % in de BeLux en 25,9 % in de UK.
De netto omzet kwam over 2013 8,0% lager uit dan vorig jaar op € 822,1 mln. Het vierde kwartaal was met een daling van - 3,1% duidelijk beter dan de drie voorafgaande kwartalen (gemiddeld - 9,7%). Uitgedrukt in constante wisselkoersen bedroeg de omzetdaling in 2013 6,8%.

 

Omzet

Bedragen in € mlnTotaal jaar 
 20132012% +/-
Fashion1640,3701,0- 8,7
Living181,8192,3- 5,4

Totaal1

822,1893,2- 8,0


1 Inclusief koerseffect van - € 10,4 mln in 2013 (H1: - € 3,5 mln; H2: - € 6,9 mln)

De omzet wordt bij Macintosh verdeeld in twee hoofdcategorieën: offline omzet en cross channel omzet. Offline omzet is alle omzet die wordt gerealiseerd door klanten die in de eigen fysieke Macintosh winkels hun producten kopen, afrekenen en mee naar huis nemen. Cross channel omzet is de omzet via alle andere verkoopkanalen en wordt onderverdeeld in (a) de pure online omzet via Intreza, de eigen webstores en de online platforms van derden en (b) de omzet via concessies en andere offline samenwerkingsverbanden met derden.


Van de totale omzet ad € 822,1 mln werd in 2013 € 46,9 mln (+ 19,7%) cross channel gerealiseerd, waarvan € 43,3 mln (+ 12,7%) online.

Indeling naar verkoopkanalen:

 

Omzet

Bedragen in € mln  Offline       CrossChannel   
   Online  Online       OfflineOffline
 2013   2012         2013  2012  20132012
Fashion596,3664,4 40,435,93,60,7
Living178,9189,7 2,9  2,6--
Totaal775,2854,0 43,338,43,60,7