2012

Omzetontwikkeling

De consumentenomzet van de te continueren activiteiten (inclusief franchise en BTW) bedroeg in 2012 € 1.056,7 mln (2011: € 1.036,9 mln). Van de totale omzet werd 53% gerealiseerd in Nederland, 20% in België / Luxemburg en 26% in het Verenigd Koninkrijk.

 

De netto-omzet kwam over 2012 2,1% (€ 18,0 mln) hoger uit dan vorig jaar op
€ 893,2 mln. Deze stijging was per saldo het gevolg van:

  • Een hogere omzet bij het in april 2011 verworven Jones Bootmaker (consolidatie effect) en de in het najaar van 2011 gestarte activiteiten van Intreza en Steve Madden.
  • Omzetstijging door winkelopeningen.
  • Hogere online omzet.
  • Lagere omzet in het vergelijkbare winkelnetwerk.
  • Positief koerseffect vanwege het Britse pond.
Van de totale netto omzet werd € 39,3 mln (4,4%) online gerealiseerd,

Van de totale netto omzet werd € 39,3 mln (4,4%) online gerealiseerd, wat een stijging is met bijna 50% ten opzichte van 2011. 

 

Omzet

Bedragen in € mlnTotaal jaar 
 20122011% +/-
Fashion1701,0666,9+ 5,1
Living192,2208,3- 7,7

Totaal

893,2875,2+ 2,1

1 Jones Bootmaker vanaf 17 april 2011 in cijfers; in 2012 volledig.

 

Fashion realiseerde een omzetstijging van € 34,1 mln (+ 5,1%)

Fashion
De sector Fashion realiseerde een omzetstijging van € 34,1 mln (+ 5,1%), grotendeels als gevolg van de consolidatie over een volledig jaar van Jones Bootmaker en het voor een geheel jaar meetellen van Intreza en Steve Madden, activiteiten die in 2011 werden opgestart. Daarnaast had het koerseffect een behoorlijk positieve invloed (+ € 13,1 mln). Exclusief genoemde effecten bleef de omzet van Fashion nagenoeg gelijk.


Binnen Fashion presteerden Fashion Belux en Fashion UK beter dan in 2011, met in beide landen een omzetstijging. Fashion NL werd geconfronteerd met omzetdruk bij alle formules, behalve bij PRO 0031. De belangrijkste reden daarvoor was een afname van het aantal bezoekers.

 

Binnen de Macintosh cross channel strategie is het toewijzen van omzet aan online dan wel offline niet relevant, omdat het niet uitmaakt via welk verkoopkanaal een transactie tot stand komt. In dit jaarverslag wordt onder offine of fysieke omzet, alle omzet verstaan van klanten die in de winkel bestellen, betalen en de producten meteen zelf mee naar huis nemen. Alle andere omzet, inclusief omzet via verkoopkanalen van derden, is online of cross channel omzet.

De online omzet van Fashion steeg in 2012 tot € 36,1 mln (2011: € 23,1 mln).

De online omzet van Fashion steeg in 2012 tot € 36,1 mln (2011: € 23,1 mln).

 

Living
De sector Living had evenals in voorgaande jaren, last van dalende bestedingen door het lage aantal verhuisbewegingen en zag de omzet afnemen met € 16,1 mln tot € 192,2 mln.
De online omzet van Kwantum bedroeg in 2012 € 3,2 mln, hetgeen nagenoeg gelijk is aan 2011 en betekent dat in deze markt nog een hele cross channel slag te maken is.