initiatieven

Initiatieven 2015

Brantano UK zet extra beentje voor

Lees verder

 

Verkeersveiligheid raakt iedereen. Daarom besloot Brantano de liefdadigheidsorganisatie Brake - die zich inzet voor de verbetering van de verkeersveiligheid in het Verenigd Koninkrijk - actief te ondersteunen. Brake zet in de lokale gemeenschappen verkeersveiligheid op de agenda en focust daarbij op het verminderen van snelheid bij scholen en in woonwijken én op ondersteuning van de slachtoffers van verkeersongevallen.

 

Hoofdsponsor

Brantano ondersteunt Brake op verschillende manieren. In juni hield Brake haar jaarlijkse ‘Giant Walk’, een activiteit waarbij meer dan 105.000 kinderen van 506 scholen in het hele land de straat op gingen om aandacht te vragen voor de verkeersveiligheid. Als hoofdsponsor was Brantano nadrukkelijk aanwezig en de activiteit kreeg uitgebreid aandacht in meer dan 50 lokale en nationale media. Medewerkers van Brantano werden aangemoedigd om vrijwillig de scholen tijdens de wandeling te ondersteunen door mee te helpen met het uitdelen van de speciale deelnemer-certificaten aan de kinderen.

 

This year Brantano have teamed up with Brake, the Road Safety charity, to raise awareness and donations for the worthwhile cause. Brake are committed to tackling road safety issues head on; focusing both on reducing speed in drivers particularly near schools and supporting those affected by road accidents.

 

Lead sponsor

Since the beginning of the partnership in 2015, Brantano has been supporting Brake in a variety of different ways. In June 2015, Brake held their annual Giant Walk, where over 105,000 children from 506 schools across the country, took to the streets – walking to school to raise awareness. As lead sponsor Brantano was printed on all event collateral, which was seen across over 50 national and local media outlets. Store staff were also encouraged to volunteer to support schools on the walk, handing out certificates to the finishers.

 

 

Hoe maak je schoenen?

Lees verder

 

‘Backstage’ geeft een kijk achter de schermen van onze winkels, producten en innovaties. Achter de schermen gebeuren zoveel mooie, interessant dingen, dat we die we graag delen. Begin dit jaar zijn de verhalen gebundeld in het eerste boek, het Duurzaamheidsverslag 2014 van Macintosh Retail Group. Backstage kun je volgen op Intreza en Facebook. Deze inkijk past in het streven van Macintosh Retail Group naar het vergroten van de transparantie en relevantie van haar duurzaamheidscommunicatie.

 

Zo zie je een van de mooiste schoenenfabrieken, hoe het werkt bij een fotoshoot, en we laten zien hoe je schoenen maakt. Kun je leer wassen? Hoe wordt leer gemaakt? Wie is Dr Visser?

 

Meer weten?

Ga dan naar: blog.intreza.nl of kijk op Facebook (Ingrid Backstage).

 

 

Innovatieve samenwerking beloond: Dolcis, Scapino en Diabetesfonds genomineerd

Lees verder

 

Dolcis, Scapino en het Diabetesfonds zijn door de Stichting SponsorRingen genomineerd voor ‘beste sponsorproject 2014’ in de categorie ‘maatschappij’. De Stichting SponsorRingen stimuleert professionele sponsoring door het uitreiken van prijzen voor de beste sponsorcases en beloont daarmee bijzondere initiatieven. De samenwerking tussen het Diabetesfonds, Dolcis en Scapino werd door de Stichting SponsorRingen geprezen als innovatief, verrassend en met winst voor alle betrokken partijen, niet in de laatste plaats de diabetespatiënt. Door de samenwerking wordt een groep mensen bereikt die eerder nauwelijks toegang had tot betaalbare en verantwoorde diabetesschoenen. Een opsteker voor alle partijen.

 

 

 

Lancering blog Backstage @ intreza

Lees verder

 

Wil je graag weten hoe een schoen wordt gemaakt? Of hoe leer wordt gelooid? Misschien wil je meer weten over ons, de mensen achter de schermen? Hoe zien onze kantoren, de klantenservice of onze distributiecentra eruit? Graag gunnen we je een kijkje achter de schermen, nemen we je mee ‘backstage’. Wist je bijvoorbeeld dat een schoen uit meer dan 50 onderdelen kan bestaan? Wist je dat we ongeveer 30 miljoen artikelen per jaar inkopen en verkopen in onder meer Nederland, België en Engeland. En dat dit niet alleen schoenen zijn maar ook tassen, sjaals, jassen, voetballen, armbandjes en nog veel meer. En wist je dat je leer kunt maken van vishuiden? Ook op andere vragen kun je een antwoord krijgen: hoe kopen we schoenen in; in welke landen worden onze schoenen gemaakt; waar worden de mooiste schoenen gemaakt en waar de meeste schoenen? Wie maakt onze schoenen eigenlijk? En wat vind jij eigenlijk belangrijk? Of juist niet? In Intreza’s blog ‘Backstage’ kun je het allemaal lezen en je eigen ervaringen delen.

 

 

 

Dolcis beschermt schoenen

Lees verder

 

De meeste schoenen worden gemaakt van leer, textiel of synthetische materialen. Deze materialen hebben onderhoud nodig om een goede bescherming te bieden tegen vocht, regen en transpiratie, kortom om er langer plezier van te hebben. Bij Dolcis kan de klant zijn nieuwe schoenen nu professioneel laten impregneren. Klanten waarderen deze extra service en maken hier veelvuldig gebruik van. 

 

Beter voor het milieu
Een bijkomend voordeel is dat er bij behandeling in de iMBOX geen schadelijke stoffen vrijkomen. Het is dus een methode die niet belastend is voor de klant, de Dolcis mede-werker én het milieu. Bij de iMBOX gebeurt namelijk alles in een gesloten systeem zodat er geen sproeimiddelen en -dampen kunnen ontsnappen.

Het middel is CO2-neutraal en wordt zonder drijfgassen toegevoerd door een met een pomp opgewekte druk. Mogelijk overtollig impregneermiddel wordt opgevangen.
Het systeem voldoet aan alle Europese gezondheids- en veiligheidsvereisten. 

 

 

 

'Backstage' Duurzaamheidsverslag 2014; verantwoord denken en doen

Lees verder

 

Onder de naam ‘Backstage’ presenteert Macintosh het Duurzaamheidsverslag 2014. Onderdeel van dit verslag zijn - zoals de titel al doet vermoeden - verhalen van het reilen en zeilen achter de schermen bij Macintosh. Hier werken duizenden mensen dag in dag uit in de keten van het ontwikkelen tot het vermarkten van producten binnen de assortimenten die de winkelformules van Macintosh de consument aanbieden. Bedenken, ontwerpen, produceren, inkopen, vervoeren, lanceren, verkopen en uiteindelijk het financieel afwikkelen zijn stuk voor stuk items met een verbinding tot ‘duurzaam ondernemen’ bij Macintosh. De belangrijkste inspanningen en visie zijn opgenomen in ‘Backstage - Duurzaam Ondernemen bij Macintosh’. 

 

Op basis van onderzoek en gesprekken zijn de volgende domeinen vastgesteld:
•  Het verder verbeteren van de arbeidsomstandigheden in de gehele keten.
•  Het produceren van veilige producten die geen schadelijke stoffen bevatten.
•  Het transparant maken van de gehele keten.

 

De volledige rapportage 2014 ‘Backstage - Duurzaam Ondernemen bij Macintosh Retail Group' kunt u bekijken of downloaden door hier te klikken.

 

 

 

Succesvolle ‘oude schoenenacties’ in Nederland en België

Lees verder

 

2.672 paar cadeau
De Nederlandse actie ‘Goed Doen Met Je Oude Schoen’ was in totaal goed voor meer dan 130.000 paar ingeleverde oude schoenen. Dit betekende niet alleen voordeel voor de klant, maar ook goed nieuws voor de Kledingbank in Nederland. Per ingeleverde vijftig paar oude schoenen werd een paar nieuwe schoenen aan de kledingbank geschonken. Uiteindelijk werden ruim 2.400 paar nieuwe schoenen aan de Kledingbank overhandigd om vervolgens hun weg te vinden naar gezinnen die onder de armoedegrens leven. De oude schoenen worden opgehaald en gesorteerd. Bruikbare schoenen krijgen een nieuwe bestemming, onbruikbare schoenen (kapot, te versleten of te vies) worden vernietigd. 

 

800.000 paar
In België werden tijdens de oude schoenenactie zelfs 800.000 paar oude schoenen ingeleverd. Ook daar konden de klanten profiteren van een aantrekkelijke korting. In België worden de ingezamelde schoenen verkocht aan een gespecialiseerd bedrijf die de schoenen sorteert. Zo gaan laarzen naar Hongarije, Roemenië en Oekraïne. Slippers naar West-Afrika, Kameroen en Kongo. Pantoffels naar Pakistan. Werkschoenen en andere schoenen naar West-Afrika en Oost-Afrika. Hoge hakken naar Kongo en winterschoenen naar Pakistan. Bovendien doneerde Brantano per paar ingeleverde oude schoenen € 0,10 aan goede doelen. Deze donatie werd samen met de opbrengst van de verkoop van de oude schoenen verdeeld onder: Stichting tegen kanker, Kinderkankerfonds, School zonder pesten, SVS, en het Brantano Schoenenfonds. Het Brantano Schoenenfonds is een speciaal opgericht fonds met als doel kinderen uit kansarme gezinnen in België aan nieuw schoeisel te helpen. In totaal namen de goede doelen ruim € 230.000,- in ontvangst.