initiatieven

Initiatieven 2012

Kwantum zet zich in voor verantwoord bosbeheer

Lees verder

Kwantum heeft de Intentieverklaring Duurzaam Hout Retailsector 2012-2014 ondertekend. De grondleggers van de intentieverklaring: het Wereld Natuur Fonds, FSC Nederland en Initiatief Duurzame Handel zetten zich in om zoveel mogelijk retailers hun handtekening onder de verklaring te laten plaatsen. Door de ondertekening van deze intentieverklaring neemt Kwantum, samen met de mede ondertekenaars, duidelijk verantwoordelijkheid om het illegaal kappen van hout te voorkomen en zich met onverminderde ambitie in te zetten voor een verantwoord en duurzaam bosbeheer.

 

Brantano Belux zet PSB Shoe Insoles in voetlicht

Lees verder

De geheel uit hernieuwbare en biologisch afbreekbare materialen vervaardigde inlegzolen van PSB vonden gretig aftrek tijdens de speciale PSB Shoe Insoles-actieperiode van Brantano. De eerste samenwerking tussen onze dochters Nea International, de producent van de PSB Insoles, en Brantano was meteen een succes.
Speciaal geïnstrueerde medewerkers brachten de inlegzolen op een spontane manier aan de man. Niet alleen de actie viel bij de klanten in goede aarde, ook de specifieke eigenschappen van PSB Shoe Insoles werden positief gewaardeerd.

 

 

Brantano Belux brengt jeugd in beweging

Lees verder

Het is een bekend gegeven dat jongeren steeds minder bewegen. Daarom ondersteunt Brantano Belux al jaren de ‘Veldloopweek voor Scholen’,een evenement dat jongeren stimuleert om te sporten en te bewegen. Het jaarlijks terugkerende evenement wordt in bijna elke gemeente georganiseerd en is inmiddels uitgegroeid tot één van de grootste schoolsportklassiekers in België. Meer dan 200.000 leerlingen uit bijna 300 gemeenten namen aan de veldloop deel.

 

Macintosh Retail Group gekwalificeerd als voorloper in 'stop kinderarbeid'

 

Lees verder

15 oktober 2012
Duurzame rendabele groei

Macintosh Retail Group wil groeien en tegelijkertijd de impact op mens en milieu verbeteren. Duurzame rendabele groei noemen we dat. De afgelopen jaren zijn we steeds actiever op het gebied van duurzaam ondernemen. Transparantie is daarbij het sleutelwoord. We brengen in kaart wat onze impact is op het milieu en op de mensen in de gehele keten van onze producten, voeren haalbaarheidsonderzoeken uit en maken risicoanalyses: Wat verbeteren we? Wanneer is dat te realiseren? Waar heeft onze consument behoefte aan? Vervolgens brengen we verbeteringen aan. Zo werken we sinds 2009 aan het verbeteren van schoenen en schoenenproductie. We zijn onder andere lid van BSCI (Business Social Compliance Initiative | www.bsci-intl.org) om leveranciers te helpen bij het verbeteren van arbeidsomstandigheden en TFT (The Forest Trust | www.tft-forests.org) om onder meer de toeleveringsketen in kaart te brengen.

 

In Nederland zijn er helaas nog steeds schoenen te koop die gemaakt zijn door kinderen. Dat blijkt uit onderzoek van de Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen (SOMO), het Humanistisch Instituut voor Ontwikkelingssamenwerking (HIVOS) en de campagne Stop Kinderarbeid. Uit (veld)onderzoek van SOMO blijkt dat in landen als Brazilië, China, Vietnam en India kinderen van 12, 13 en 14 jaar een rol spelen in de productie van leren schoenen van bekende internationale merken bestemd voor de Europese markt. Ze looien en bewerken leer, plakken zolen met lijm of stikken onderdelen aan elkaar. Onlangs hebben wij de uitkomsten van dit onderzoek en gewenste acties uitgebreid besproken met onder andere HIVOS. Hierin wordt onder meer geconcludeerd dat Macintosh Retail Group nog een weg te gaan heeft op het gebied van het transparant maken van de toeleveringsketen, maar onder de Nederlandse schoenenretailers kan worden gekwalificeerd als voorloper.

 

Wij sluiten onze ogen niet voor kinderarbeid
Uiteraard zijn wij tegen kinderarbeid en ondersteunen de actie voor ‘childfriendly shoes’. Kunnen wij garanderen dat er geen kinderarbeid is in onze ketens? Nee, dat kunnen we helaas niet. Wij voeren controles uit bij de schoenenfabrieken in de risicolanden (o.a. China, India en Vietnam) op kinderarbeid en treffen dat tot op heden niet aan. Uit onderzoek van SOMO blijkt dat kinderarbeid zich concentreert op de productiefases verder in de keten, bij onder andere leerlooierijen. Om daar meer inzicht in te krijgen, werken we samen met TFT en een selecte groep leveranciers en merken, aan het in kaart brengen van de totale keten, van schoen tot koe. Als we daar kinderarbeid zouden aantreffen, nemen wij direct gepaste maatregelen.  

Kijk voor informatie over het onderzoek van SOMO en de ‘childfriendly shoes’ op:
www.stopkinderarbeid.nl | www.hivos.nl | www.somo.nl |

 

 

Ontwikkeling betaalbare comfortschoen voor de diabetische voet

Lees verder

In totaal zijn er in Nederland zo’n miljoen mensen met diabetes en in Europa een veelvoud hiervan. Hiermee is diabetes een van de meest voorkomende ziektes. Veel mensen met diabetes krijgen te maken met voetproblemen waardoor aangepast schoeisel nodig is. Maar een grote groep diabetici met beginnende voetklachten kan echter goed uit de voeten met een goedkopere confectieschoen. De expertise en het netwerk van Macintosh Retail Group gaan het Diabetesfonds Nederland helpen.

 

Op de fiets voor het goede doel

Lees verder

De samenwerking tussen de verschillende winkelformules in België en Luxemburg kreeg afgelopen voorjaar een nieuwe dimensie. Het managementteam van Macintosh Fashion Belux vond het moment gekomen om als marktleider en als één familie een goede daad te koppelen aan de samenwerking. Stefaan van Weyenbergh, Anick den Hollander, Nico Bondroit en Peter De Smedt, verantwoordelijk voor Brantano, het Schoenencircus, de Belgische filialen van Scapino, Firelle en Muys lanceerden ‘Macintosh Fashion Winkeltour’, een evenement voor het goede doel waar iedereen aan kon deelnemen. Elke winkel, het hoofdkantoor en het centraal magazijn mochten een lokaal goed doel kiezen, waarbij iedere goodwillorganisatie kon rekenen op een donatie van € 250.-.

 

Manfield draagt de Hartstichting een warm hart toe!

Lees verder

Een goede gezondheid vinden we allemaal erg belangrijk. Daarom is het goed even stil te staan bij doodsoorzaak nummer 1 bij vrouwen; hart- en vaatziekten en aandacht te geven aan de bestrijding ervan. Bij Manfield staat de maand september dan ook helemaal in het teken van de Hartstichting. In de maand september doneert Manfield 10 euro bij aankoop van ieder paar rode schoenen of een rode tas aan deze organisatie.

 

Draag je steentje bij en stuur een groene tip

Al jaren staat duurzaam ondernemen bij Macintosh Retail Group hoog in het vaandel. Niet alleen de winkelformules maar ook medewerkers, leveranciers en overige relaties kunnen aan deze duur­zame inspanningen actief een steentje bijdragen. Iedereen kan een steentje bijdragen, dat hoeft niet ingewikkeld of moeilijk te zijn. Sta eens in jouw eigen omgeving stil bij bijvoorbeeld hoe de producten worden geproduceerd of hoe je in de winkel of op kantoor energie kunt besparen. Wij zijn erg benieuwd naar wat jij belangrijk vindt en hoe jij een steentje bijdraagt. Stuur daarom jouw ‘groene tip’ naar: i.weijer@macintosh.nl. Wij kijken dan of jouw ‘groene tip’ met anderen gedeeld kan worden.

 

Goed Doen met Je Oude Schoen

Lees verder

Geïnspireerd door de succesvolle actie van Brantano BeLux startte Scapino in 2008 de actie ‘Goed Doen Met je Oude Schoen’ in Nederland. Een goede doelen actie die nu, 4 jaar later, is uitgegroeid tot een zeer gewaardeerde actie waarvan de opbrengst wordt gedoneerd aan Kika (Kinderen Kankervrij). KiKa werft fondsen voor onderzoek om versneld therapieën beschikbaar te kunnen maken voor een betere behandeling en genezing van kinderkanker. Naast Scapino doen Dolcis, Manfield, Invito en PRO weer mee aan de actie en zijn dit jaar ook Intreza.nl en Steve Madden aan de actie toegevoegd.

 

Cheque
Met de uitreiking van de cheque aan Kika met de opbrengst van 2011 ten bedrage van € 155.035,- werd het startsein gegeven voor de Oude schoenenactie 2012. Dit jaar hebben de deelnemende winkels de lat weer iets hoger gelegd...

 

100% groene elektriciteit bij Nederlandse vestigingen

Lees verder

Met de ondertekening van een overeenkomst voor de inkoop van 100% groene elektriciteit neemt Macintosh Retail Group een volgende stap op weg naar een schoner milieu en een betere CO2-footprint. De winkels, hoofdkantoren en distributiecentra in Nederland krijgen tot en met 2014 100% groene elektriciteit. Om deze stap niet ongemerkt voorbij te laten gaan, werd onlangs aan Macintosh Retail Group het officiële ‘groencerticaat’ uitgereikt.

 

Groene elektriciteit wordt duurzaam opgewekt uit natuurlijke bronnen zoals wind, waterkracht en biomassa. Dit in tegenstelling tot grijze elektriciteit die uit fossiele brandstoffen zoals aardgas of kolen wordt opgewekt.

 

'Eerlijke' schoenen bij Scapino

Lees verder

Schoenen. Ze beschermen onze voeten, zijn onmisbaar bij sportieve prestaties en bepalen voor een deel het modebeeld. Maar ook laten we met het (ver)kopen van schoenen een ecologische voetafdruk achter. Door aandacht te hebben voor de productie van deze schoenen en voor de keuze van materialen kunnen we uiteindelijk ook zorgen dat deze voetafdruk een verantwoorde voetafdruk is.

 

Scapino bewaakt al sinds 2005 de productieketen van schoenen. Ook de sociale omstandigheden van arbeiders in fabrieken, minimumlonen, dwang- en kinderarbeid worden in kaart gebracht. Voor de controle en de uiteindelijke verbetering van de productieketen werkt Scapino nauw samen met twee grote organisaties: The Forest Trust (TFT) en Business Social Compliance Initiative (BSCI).

 

De samenwerking met TFT en BSCI heeft Scapino in staat gesteld een collectie ‘eerlijke’ schoenen samen te stellen. Schoenen die op een duurzame manier zijn geproduceerd met aandacht voor het milieu en de sociale omstandigheden.
 

Jones Bootmaker en Brantano UK bontvrij

Lees verder

Consumenten met aandacht voor dierenwelzijn maken afgewogen keuzes bij hun aankopen. Zij willen erop kunnen vertrouwen dat zij, maar ook de winkel waar ze iets kopen, op geen enkele manier betrokken zijn bij dierenleed. Jaarlijks worden meer dan 50 miljoen pelsdieren gefokt alleen al voor gebruik in de mode-industrie. Opiniepeilingen van de laatste tien jaar tonen - ieder jaar opnieuw - aan dat meer dan 70% van de mensen in het Verenigd Koninkrijk bont verwerpt en slechts 4% iets bezit wat van bont gemaakt is.

 

Hoewel Brantano UK nooit bont verkocht heeft, hebben zij zowel als Jones Bootmaker in navolging van de Nederlandse winkelformules van Macintosh Retail Group, een bontvrij-verklaring ondertekend. Hiermee wordt op een transparante en betrouwbare wijze duidelijk gemaakt dat er geen bont in hun producten gebruikt wordt.

 

Stappenplan duurzaam ondernemen

Lees verder

Succesvol ondernemen en duurzaam ondernemen kunnen goed samen gaan. Deze visie stond aan de basis van de oprichting van het Corporate Responsibility & Innovation Action Team (CRIATE) in 2009. Sindsdien neemt Macintosh Retail Group onder het motto ‘duurzame rendabele groei’ haar verantwoordelijkheid om de eigen sociale en ecologische voetafdruk en die van haar klanten en toeleveringsketens in kaart te brengen en te verminderen.

 

Duurzaam ondernemen betekent niet alleen ondernemen met aandacht voor de wereld om ons heen, ons milieu, maar ook aandacht voor het welzijn van mensen waarmee we direct of indirect te maken hebben. De kernactiviteit van Macintosh Retail Group is retail. Heel simpel gezegd: de inkoop en verkoop van producten voor en door mensen. Deze omschrijving vormt het uitgangspunt voor de indeling van de concrete doelstellingen die Macintosh Retail Group voor de komende jaren heeft geformuleerd en vastgelegd in het duurzaamheidsprogramma CRIATE 2.0. Door deze doelstellingen in te delen in drie herkenbare rubrieken - inkoop, verkoop en medewerkers - wordt de samenhang inzichtelijk en tastbaar. Ook verhoogt dit de betrokkenheid van medewerkers bij alle inspanningen en krijgt het uitgangspunt van Macintosh Retail Group: ‘Responsible Products for all’ steeds meer gestalte.

 

Analyse duurzaam ketenbeheer

Lees verder

In het kader van de ‘Duurzaam Ketenbeheer Award 2011’ zijn 40 in Nederland gevestigde beursgenoteerde ondernemingen door de Vereniging van Beleggers voor Duurzame Ontwikkeling (VBDO) geanalyseerd op hun openbaar gerapporteerde beleid en prestaties op het gebied van duurzaam ketenbeheer. De Vereniging van Beleggers voor Duurzame Ontwikkeling (VBDO) is opgericht met het doel om de kapitaalmarkt te verduurzamen. Een markt die naast financiële criteria ook rekening houdt met sociale- en milieucriteria.

 

De analyse van het ketenbeheer bij de ondernemingen is uitgevoerd aan de hand van de ‘Responsible Supply Chain Benchmark’ van de VBDO. De benchmark vertaalt de duurzame inspanningen van de beursgenoteerde ondernemingen in een score. Opvallend is de stijging van deze score ten opzichte van 2010 met als absolute koploper Macintosh Retail Group. Eens te meer een bewijs dat duurzaam ketenbeheer vaste voet aan de grond heeft en de inspanningen van Macintosh Retail Group in goede aarde vallen.