initiatieven

Initiatieven 2011

Nieuwe inlegzolen van Nea International

Lees verder

Nea International heeft recent een nieuwe collectie inlegzolen: de PSB Shoe Insoles. Deze uit hernieuwbare en biologisch afbreekbare materialen vervaardigde inlegzolen zijn bij de winkelformules Brantano, Dolcis, Invito, Manfield, PRO en Scapino verkrijgbaar.


Natuurlijke materialen

Door gebruik te maken van plantaardige en dierlijke vezels verbeterden de functionele eigenschappen van de inlegzool. Deze materialen nemen meer vocht op, voelen comfortabel aan en zorgen voor ver¬beterde luchtdoorlatendheid. Een PSB inlegzool is opgebouwd uit meerdere lagen die elk door hun specifieke eigenschappen bijdragen aan een beter comfort en verhoogde functionaliteit. De materiaalcombinatie en duurzame productietechniek resulteren in zeer comfortabele veerkrachtige eigenschappen en een uitstekend vormbehoud.

 

Winkelformules worden bontvrij

Lees verder

Kwantum, Scapino, Dolcis, Invito, Manfield, PRO, Shick* en Steve Madden zijn aangesloten bij de Stichting Bont voor Dieren. Met de ondertekening van de Bontvrij-verklaring CFFS (Consumers for Fur Free Society)
wordt vastgelegd dat alle producten die verkocht worden in overeenstemming zijn met de bontvrij-voorwaarden.

 

Milieubelastend
Het gebruik van bont is niet alleen overbodig maar betekent ook een aanslag op ons milieu. Het meeste bont is namelijk afkomstig uit bontfokkerijen met daarbij alle problemen van intensieve dierhouderij. Ook wordt bont ter conservering bewerkt met allerlei milieubelastende stoffen.

 

Samenwerking Macintosh Retail Group en tft

Lees verder


Workshops voor duurzame leer- en schoenenketen
Macintosh Retail Group werkt al sinds 1999 samen met TFT. In 2010 resulteerde dit in de oprichting van de Leather & Shoe Group met als doel de leer- en schoenenindustrie transparanter te maken, duurzaamheid te bevorderen en een industrienorm, zoals FSC bij tropisch hardhout, op te zetten. Begin 2011 gaf Macintosh Retail Group in het kader van de samenwerking met TFT workshops in Guangzhou (China), Londen en Den Bosch.

 

Footprint
Iedere schoen heeft, net als elk ander product, een ‘ecologische’ voetafdruk; een globale maat voor duurzaamheid waarbij alle aspecten bij de totstandkoming van het product worden meegenomen. Om goed zicht hierop te hebben, is transparantie van de totale keten nodig. Een gemiddelde schoen kan wel tot 150 verschillende bestanddelen van verschillende oorsprong bevatten. En ten onrechte wordt een natuurlijk materiaal vaak automatisch als ecologisch verantwoord beschouwd en synthetisch materiaal per definitie als milieubelastend. Feit is dat beiden een impact hebben op onze omgeving maar dat het uiteindelijk gaat om de balans in materialen, verwerking en recycling.

 

Samen sterker
Door het geven van workshops verwierven Macintosh Retail Group en TFT bredere steun met als doel het leiden van alle inspanningen naar het gewenste resultaat:
• transparantie in de totale keten;
• verbetering duurzaamheid in de keten;
• verhoging van bewustwording bij consument;
• in kaart brengen van de best practices om te komen tot uniforme
   richtlijnen voor certificering.

 

Jones Bootmaker klimt naar de top

Lees verder

Jones Bootmaker deelnemer aan ‘The Three Peaks Challenge 2011’
‘The Three Peaks Challenge’ is een bekende jaarlijks terugkerende uitdaging waarbij binnen 24 uur de drie hoogste bergen in Schotland, Engeland en Wales worden beklommen om geld in te zamelen voor drie goede doelen: Footwear Friends, Help for Heroes en Headway.

 

Uitdaging
Peter Smale van Jones Bootmaker vertelt: “We begonnen zaterdagmorgen om 6 uur aan de beklimming van de hoogste top van Groot-Brittannië, de Ben Nevis. Na enkele uren bereikten we de top... in de sneeuw! Na de Ben Nevis reden we naar Scafell Pike in het Lake District. De tijd tikte door en we moesten de afdaling al in het donker in de regen met zaklampen doen. Dit was het moeilijkste deel van de uitdaging. We kwamen ongedeerd beneden en konden door naar Snowdon. Met de beklimming hiervan hebben we de uitdaging succesvol afgerond en daarmee drie goede doelen gesteund. Geweldig toch?”

 

Pump it up bij shick*

Lees verder

Ontwerpwedstrijd voor het goede doel
Schoenenmerk Shick* organiseerde in samenwerking met het magazine CosmoGIRL! een wedstrijd om de ultieme party pump te ontwerpen. Shick* doneert voor elk paar verkochte pumps een bedrag aan Plan Girls first. Plan zet zich in voor de rechten van meisjes en wil een wereld waarin meisjes dezelfde rechten en kansen krijgen als jongens, zodat alle kinderen zich gelijkwaardig kunnen ontwikkelen.

 

Pump in productie
Het meest creatieve, modieuze en Shick*-a-like ontwerp wordt door een vakkundige jury gekozen tot de ultieme partypump en in productie genomen! De pump wordt in het voorjaar van 2012 verkocht bij alle verkopende Shick* winkels in Nederland en online via shick-shoes.com.

 

Plan Girls first
Plan is ervan overtuigd dat meisjes én jongens een betere toekomst tegemoet gaan als de achterstand van meisjes wordt ingelopen. Want de samenleving kan alleen in balans zijn als ook meisjes zich kunnen ontplooien. Alleen als ook meisjes hun kracht kunnen inzetten, kan armoede blijvend worden opgelost.

 

Duurzaam licht in alle Scapino-winkels

Lees verder

Alle winkels van Scapino in Nederland krijgen energiezuinige lampen die tot 15% energie besparen.

 

In de 200 winkels van Scapino worden in totaal 57.500 energiebesparende TLD lampen geïnstalleerd. Samen zijn ze goed voor een jaarlijkse besparing van circa 1,4 miljoen Kwh en circa 600 ton CO2. Ter illustratie: 30.000 bomen moeten 1 jaar groeien om deze hoeveelheid CO2 uit de atmosfeer te halen.

 

Kika wordt beter van oude schoenen

Lees verder

Dolcis, Invito, Manfield, PRO en Scapino organiseerden gezamenlijk een grootschalige ‘oude-schoenen-inleveractie’ voor het goede doel Kika (Kinderen Kankervrij). Het liep storm en KiKa werd er uiteindelijk beter van.

 

In de strijd tegen kanker bij kinderen kan met extra geld meer onderzoek gedaan worden; komen nieuwe therapieën sneller beschikbaar en is een betere behandeling en genezing van kinderkanker mogelijk. In totaal werd meer dan € 50.000,- aan Kika gedoneerd.

 

Macintosh Retail Group lid Clean Shipping Network

Lees verder

Verscheping is een efficiënte manier van goederentransport waarbij er steeds meer technische oplossingen voorhanden zijn om de milieubelasting van de scheepvaart te verminderen. Om extra aandacht te vestigen op de milieu-aspecten van de scheepvaart werd, met steun van de Europese Unie, het samenwerkingsproject ‘Clean Shipping Project’ opgericht.

 

Een van de belangrijkste gevolgen van deze samenwerking is de ontwikkeling van de ‘Clean Shipping Index’. Deze index geeft inzage in alle emissies van een schip, zoals uitstoot van CO2, NOx en Sox en ook de mogelijke vervuiling door aan boord gebruikte stoffen, wordt in kaart gebracht. Afzonderlijke schepen en scheep¬vaartmaatschappijen worden, afhankelijk van de criteria die de raadpleger ingeeft, in een duidelijke rangorde geplaatst. Als lid van ‘Clean Shipping Network’ heeft Macintosh Retail Group toegang tot deze waardevolle informatie en kan zo scheepvaartmaatschappijen vergelijken om tot een milieuverantwoorde keuze voor verscheping te komen.

 

'New for old' campagne van Brantano UK

Lees verder

Voorjaar 2011 stond Brantano UK in het teken van de landelijke campagne ‘New for Old’. Voor ieder paar ingeleverde oude schoenen doneerde Brantano een bedrag aan ‘Tommy’s Baby’s Charity’.

 

Een nieuw leven
De liefdadigheidsinstelling Tommy’s in het Verenigd Koninkrijk doet zwangerschapsonderzoek en adviseert (aanstaande) ouders om vroeggeboorte, miskraam of een doodgeboren baby te voorkomen.

 

Afrika
Naast de donatie aan Tommy’s zorgt Brantano UK dat alle ingeleverde oude schoenen in Afrikaanse terecht komen waar deze worden gerepareerd en verkocht ter ondersteuning van de voor de lokale inwoners belangrijke katoenindustrie.