strategie

Retailen, daar waar de klant is

De doelstelling van Macintosh is om op een zo rendabel mogelijke manier schoenen te verkopen aan zoveel mogelijk tevreden klanten. Aangezien de klant van de toekomst er een is die zowel off- als online oriënteert en koopt, is begin 2011 gekozen voor een cross channel strategie. Daarin staat een combinatie van optimale online oplossingen, herkenbare, inspirerende fysieke winkels en een prima fulfilment en service centraal. Op die manier wil Macintosh het aandeel in de “customer wallet” van de consument verhogen.

 

Uitgangspunt 

Voorwaarden

 

Fysieke winkels blijven

een dominante rol spelen

in het koopproces van de

consument.

  • De winkel is dé plek voor directe aankopen en online  facilitering.
  • Onderscheidende winkel- en valuebeleving.
  • Service en “wow” shopping experience.
     

De combinatie van fysieke

winkels en online (cross

channel)is een duidelijke

pré ten opzichte van puur online.

  • Nationale winkelpresentie.
  • Naadloze interactie off- en online in alle verkoopkanalen.
  • Voorraadbeschikbaarheid real time
    (online en in winkels).
  • Korte leadtimes “click & collect” door gebruik fysieke infrastructuur.
  • Standaardisatie back office systemen en processen.
     
Krachtige retailmerken zijn key.
  • Duidelijke merk- en waardepropositie (“brandpillars”).
  • Onderscheidende producten.
  • Mix van internationale brands en private labels.
  • Eenduidige marketing in alle verkoopkanalen.
  • Gestroomlijnde “End to End” productprocessen.
     

De klant heeft een 

wisselend koopgedrag

en wil worden

 

benaderd op basis van persoonlijke voorkeur

en behoefte.

  • Multi-channel CRM en loyaltyprogramma’s.
  • Kennis van koopgedrag en voorkeuren klant.
  • Voorselectie in assortimenten.
  • Fulfilment op maat.
 

Tijdens de aandeelhoudersvergadering in april 2014 werden de conclusies bekend gemaakt van het onderzoek naar de strategie in Fashion. Belangrijkste constatering was dat de cross channel aanpak juist is, maar dat alleen formules met een duidelijk onderscheidend vermogen daarin succesvol kunnen zijn.

 

Om de kracht van de schoenenformules in Nederland, België en de UK beter tot hun recht te laten komen werd een aantal operationele en commerciële maatregelen geadviseerd die, samen met de reeds in 2013 gedefinieerde acties, werden geïncorporeerd in het groep brede programma “Rebalancing for profitable growth”. Daarmee werd de strategie uit 2011, met als uitgangspunt een transformatie van traditioneel winkelbedrijf naar cross channel retailer, versneld. 


De strategie is eind 2014 verder aangescherpt met transformatieprogramma’s die focussen op formuleontwikkeling, cross channel innovatie en operational excellence (kosten en marge).